Latih Prajurit Arab Saudi, Malaysia Incar Hibah Pesawat Tempur dari Raja Salman

Malaysia benar-benar memaksimalkan potensi kunjungan Raja Salman. Salah satu kecerdikan negeri jiran adalah melirik peluang untuk mendapatkan hibah pesawat tempur dari Arab Saudi dengan imbal balik melatih prajurit Angkatan Laut Arab Saudi dalam mengoperasikan kapal selam.

Menteri Pertahanan Datuk Seri Hishammuddin Hussein mengkonfirmasi kabar ini ketika jumpa pers selepas melepas kunjungan empat hari Raja Arab Saudi Salman bin Abdulaziz Al Saud di Malaysia.

“Pemahaman untuk melatih angkatan laut Arab Saudi adalah karena persiapan negara itu untuk menerima armada kapal selam pertama mereka,” katanya. Setelah melepas kepergian Raja Salman bersama dengan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dan Menteri Luar Negeri Datuk Seri Anifah Aman di Bandara KL International 1/3/2017 seperti themalayonline.com

Hishammuddin mengatakan telah meninjau kerjasama itu dan Kepala Angkatan Laut Malaysia sedang mendetilkannya.


“Mereka tidak memiliki armada kapal selam dan dalam perencanaan menggunakan kapal selam di sana, tapi sambil menunggu kapal selam untuk Arab Saudi, kami (Malaysia) mungkin dapat memastikan pelatihan untuk personil angkatan laut mereka,” katanya.

Raja Salman berpose dengan Raja Malaysia Muhammad V dan Perdana Menteri Najib Razak. Photo: aljazeera.net

Malaysia memiliki pusat simulasi pelatihan kapal selam dan simulator kapal selam di Sepanggar, Sabah.


Arab Saudi Kelebihan Pesawat

Hishammuddin juga melihat kemungkinan mendapat hibah pesawat tempur dan helikopter dari Arab Saudi yang mengalami surplus aset.

Rincian pada kerjasama antara kedua negara akan dibahas lebih lanjut dengan Menteri Pertahanan Arab Saudi Pangeran Mohammed bin Salman Al Saud, yang juga Wakil Mahkota, ujar Menteri Pertahanan Malaysia, Datuk Seri Hishammuddin Hussein

Baca Juga:  India Berhasil Uji Coba Rudal Jarak Jauh Nirbhay

2 Komentar

Tinggalkan Balasan