Pos Keating, Pos Pencabut Nyawa Tentara AS Selama di Afghanistan

Amerika Serikat (AS) telah cabut dari Afghanistan, banyak kisah pilu dari kegagalan AS di tanah jajahanya itu. Satunya adalah Pos Keating, salah satu pos/benteng pertahanan AS yang paling banyak menewaskan personilnya selama perang dengan Taliban.

Pos tentera kecil AS diperkuat 50-100 personel terletak di kampung Kamdesh, di timur Afghanistan lokasinya terletak jauh terpencil dikelilingi lembah pergunungan Nuristan yang menjulang tinggi.

Pada 3 Oktober 2009, Pos tentera AS itu diserang hebat 300 Taliban. Sebelumnya Taliban juga sudah menaklukan Pos Wanat yang berjarak 32Km pada Juli 2008.

Sebelum diserang, AS berencana menarik keluar prajuritnya dari kawasan terpencil tersebut secara serentak setelah diperingatkan militer Afghanistan tentang ancaman Taliban.

Belum sempat dievakuasi pos tentera AS itu diserang dari pelbagai penjuru oleh Taliba. Pos terdekat juga tidak dapat memberi bantuan kerana Taliban juga menyerang pos Fritsche yg berdekatan dgn pos Keating.

Semua tentera AS beserta prajurit militer Afghanistan di Keating yg hampir tewas keseluruhannya, hanya dua yang selamat itupun luka berat.

Taliban merampas pelbagai senjata serta bekalan peluru yg ditinggalkan tentera AS.

Setelah ditinggalkan Taliban, pasukan penyelamat dan evakuasi AS datang lalu menghancurkan pos Keating pula dengan pesawat pengebom B-1 Lancer.

Karena sudah tak aman dan tak mungkin dikuasai lagi. Pasukan AS, NATO dan militer Afghanistan melepas daerah itu pada kekuasaan Taliban.

Baca Juga:  Penyesalan Warga Irak Yang Menghancurkan Patung Saddam Hussein

Dua anggota prajurit AS yang selamat dianugerahkan Medal of Honor. Sedangkan Empat perwira tinggi tentera AS dikenakan tindakan disiplin karena dianggap lalai dan gagal.

Be the first to comment

Tinggalkan Balasan